Ko Lanta

Publicerad 2018-01-30 20:57:19 i Allmänt,

Vi har haft en dålig dag idag. Både Pappa och jag har varsin förkylning just nu. Vet inte hur hans är, men min är snorig i huvudet. Bihålorna gör ont. Misstänker att Andrew på flygplanet förra veckan smittade mig.. jävla Andrew.

Pappa och jag lyxade till det och bokade en privat taxi till Ko Lanta, vårt nästa stopp. Men den jävla taxichauffören lurade oss och släppte av oss vid bil-färjan. Vi fick dra på våra väskor på den dumma färjan och när vi väl kom i land på Ko Lanta fanns ju inte en enda taxi i sikte. Bara alla bilar som körde av färjan. Dumma taxi, vi hade ju betalat för att komma fram till rätt ställe.... inte detta. Vi satt där i solen och t.o.m jag började tappa modet lite. "Det löser sig.. Jag vet bara inte hur..". Efter att ha suttit där mitt ute i ingenstans i en halvtimme körde det äntligen av en tom taxi av färjan och vi bara HALLÅÅÅÅ, KÖR OSS.

Han kändes som en vit riddare. Han skrattade och garanterade oss att vi minsann inte är de första personerna han plockar upp där som blivit dumpade på fel ställe. Världens snällaste kille var han!

Vi kom fram till vårt nästa hotell. Här hyr vi (tydligen) en hel villa. Typ. 58 kvm + 12 kvm altan. Fint ska det vara. Är det mobbat att vårt rum här är större än min lägenhet hemma?

Vi la oss och vilade ett par timmar och nu har vi precis varit nere på stranden och druckit drinkar och ätit Mango Sticky Rice (thailändsk efterrätt). Supertrevligt ställe, men de måste ha räknat fel på notan. Vi fick alldeles för mycket växel tillbaka. När vi sa till höll han med oss och gick och växlade igen. Vi tycker fortfarande att vi betalar för lite, men vi tänker ju inte tjata om det...

Coriacea Boutique Resort

Publicerad 2018-01-30 20:57:16 i Allmänt,

Coriacea Boutique Resort fortsatte vara rena drömmen. Långt bort från allting, en öde strand, hög standard på boendet och fantastisk personal. Jäkla trist att vi var tvungna att lämna, men vi hade inte bokat fler nätter..

such an inspiration

Publicerad 2018-01-28 22:12:38 i Allmänt,

Drömmen fortsätter. Till frukost fanns bröd, yoghurt, juice och färsk frukt. Eller så kunde man säga till personalen hur man ville ha sina ägg och så gick de och tillagade det. Scrambled eggs with bacon, Khob khun ka. Imorgon ska jag be om pannkakor.

Pappa gick och la sig på stranden medans jag gick de 10 minuterna i förmiddagsvärmen till 7-eleven. Sedan la även jag mig på stranden. Den är helt folktom. Stranden är nationalpark så det är förbjudet med solstolar. Hotellet lånar ut strandmattor och parasoller man kan ta med de få meterna ner till stranden. Vattnet var varmt.
Efter ett par timmar la vi oss vid poolen istället. Och drack mango-shakes.

När solen började gå ner gick vi båda två till 7-elevn och köpte mer vatten och chips.

Sedan blev det middag och ett glas vin här på hotellrestaurangen. Jag har absolut noll saker att säga som detta hotell kunde göra bättre. Efter lite spånande kom pappa och jag fram till att; de skulle kunna låta bli att steka baconet så hårt.

Mai Khao Beach

Publicerad 2018-01-27 22:06:49 i Allmänt,

Vi är tillbaka i Phuket! Vi har lämnat avgaserna och stadens ljud bakom oss och befinner oss på den nordligaste stranden i Phuket. Mai Khao. Den ligger precis norr om flygplatsen vilket ger att man ser flygplanen lyfta över stranden! Ganska häftigt (och inte ett dugg högljutt förvånansvärt nog).

Vi bor på ett litet hotell som, tydligen, är nybyggt för 2 år sedan och, tydligen, är klassat som 4-stjärnigt. Jag hittade det för halva priset eftersom jag bokade IGÅR. Hotellet är fantastiskt, vi har balkong mot havet och precis nedanför ligger poolen. Vi åt väldigt god middag i restaurangen nu ikväll. Förväntningarna är skyhöga inför frukost.

Det verkar inte finnas någonting alls i närheten här. Tror att det finns en 7-eleven tio minuter bort, jag ska försöka hitta dit imorgon bitti och köpa vatten. Det här är drömmen.

Rummet är stort och sängen är mjuk och AC:n fungerar!! Hallelujah. Hela min resväska är fuktig efter förra hotellet. Nu ska vi torka och vila ett par dagar.

Mueang Boran

Publicerad 2018-01-26 22:12:10 i Allmänt,

Idag klev vi upp rekordtidigt, redan kl 9. Nu vet ni, nu vänder det. Jag sover dock väldigt dåligt om nätterna. Sängen är skön men pga den dåliga AC:n är rummet konstant fuktigt. Svårt att sova när allting är klibbigt.. dessutom låter fläkten något så vansinnigt. Nästan så man lika gärna kan stänga av om den ändå inte hjälper?

Efter en stadig frukost från 7-eleven tog vi Skytrain till det vi trodde var ändhållplats. Men det visade sig att de visst byggt ut ytterligare några stationer.. (verkar gå lättare med markåtkomst här än i Sverige?)(Nörd). Från det vi trodde var ändhållplats men som inte var det tog vi taxi till Mueang Boran. Jag hade lite svårt att få taxichauffören att förstå vart vi ville men till slut verkade han fatta. Det är lite charmen med taxiresor tycker jag, att chansa lite hejvilt på att chauffören förstår. Än så länge har det funkat i 99/100 fall för mig här i Thailand. Enda gången det blev fel var förra året i Krabi när jag skulle till River View Hotel men chauffören körde till Krabi River Hotel. Så nära..

Hur som helst. Helt rätt blev det idag och vi var framme på Mueang Boran - Ancient Siam. Det är världens (okänd källa) största utomhus museum. Ca 80 hektar stor park med kopior av historiskt viktiga thailändska byggnadsverk. Är man intresserad av thailändsk historia är detta en jävla guldgruva. Är man inte intresserad så kan man strunta i audioguiden och istället cykla runt så som jag och pappa gjorde i över 3 timmar och vara galet imponerad ändå. Det här stället är otroligt vackert. Cykelhyra ingår i biljetten. Man kan annars hyra en liten golfbil men ingen av oss vågade köra.

Det var stekhett men vi var där rätt tidigt. Förvånad att vi överlevde över tre timmar. Vi pausade för lunch också. Någon råkade (?) byta pappas cykel så vi fick en extremt trögtrampad en. Jag tog den resten av vägen och höll på att avlida. Motstånd på cykeln är ju liksom det sista man vill ha efter att ha cyklat runt i 3 timmar i över 30 grader värme.
Fantastiskt besök ändå. Får tyvärr inte upp alla bilder... en annan dag får ni fler.

Efter att ha suttit en stund kom äntligen en taxi vi kunde ta tillbaka till stan. Vi tog sen Skytrain till Lumphini Park och la oss vid vattnet och vilade en stund. Sedan åkte vi hem och vilade en stund innan vi gick och åt middag på ett superpopulärt ställe som heter Hungry Nerd. Igår var det kölista för att få ett bord. Vi var där tidigt idag. Maten var god. Knappast  värd att köa för.

Efter maten gick vi hem och vilade och nu ska vi sova. Jag har väldigt ont i halsen. Ett spinningpass i extremhetta kanske inte var det bästa? Imorgon flyger vi tillbaka till Phuket. Jag har bokat ett hotell med pool, precis framför havet. Minimerat alla avstånd!

Godmorgon Bangkok

Publicerad 2018-01-26 08:08:56 i Allmänt,

Internet är svajigt men min mobil fungerar fortfarande. "Fukten" i usb-kontakten försvann.

Klockan är 8 denna fredagmorgon och vår sista dag i Bangkok. Vi har bestämt oss för att skippa Chiang Mai och flyger tillbaka ner till stränderna imorgon istället. Chiang Mai passar nog bättre när hela resesällskapet är fullt friska.

Igår var vi på Ocean World, akvariet. Fantastiskt ställe. Direkt efteråt tog vi Maddam Tussauds också eftersom kombibiljetten var så "billig". Vi åt glass på Häagen-Dasz till mellanmål och sen var vi inne på köpcentret MBK också såklart. Efter ett par timmars vila på hotellrummet promenerade vi nån kilometer bort till en marknad bara för att upptäcka att den stängt för dagen. Stupid internet lutade mig.

Wifi är för dåligt för att få upp alla bilder. Här är några: (som tog mig orimligt lång tid att ladda upp)

Bangkok

Publicerad 2018-01-25 10:06:25 i Allmänt,

Igår hände inte mycket, vi sov och sen flög vi till Bangkok.

Vi hamnade långt ifrån varandra på flyget av någon anledning. Jag fick sitta bredvid två amerikaner, Nathan och Andrew. Andrew var dunderförkyld och satt hela flygresan och hade fruktansvärt ont i bihålorna. Nathan jobbar som skydiving-instruktör och satt hela resan och försökte övertala mig om hur amazing det är att flyga och framförallt skydiving. Han lyckades inte. Men det var trevligt sällskap. Pappa hamnade bredvid två thailändare som bara pratade thai med varandra hela resan.

Flyget tar bara typ 1 timme och en kvart, så det är rätt lugnt.

Vi ställde oss i en taxi-kö, vilket är ett smart system faktiskt. Vi fick en taxichaufför som visste exakt var hotellet låg, det är inte helt vanligt. Hotellet är enormt. Mycket större än jag trodde. Mycket bra rum, men det är väldigt fuktigt här pga värmen så min mobil inbillar sig att den fått fukt i USB-kontakten... håll tummarna för att värmen utomhus hjälper den annars kommer jag inte kunna ladda mobilen något mer och då blir det radiotystnad...

Utvilade

Publicerad 2018-01-24 11:04:03 i Allmänt,

13 timmars sömn borde räcka. Tur att jag ställde larm kl 10....
MVH "vadå jetlag är bara påhitt"

Phuket Town

Publicerad 2018-01-24 03:54:26 i Allmänt,

Kallt på flygplanet. Jisses.
Fick knappt en blund i ögonen, möjligt att jag sov ett par timmar kanske.

Vi landade i Phuket kl 07:25 lokal tid. Trötta som as var både pappa och jag. Immigration gick rätt snabbt för vi lyckades välja rätt kö i rätt tid. Vi fick våra väskor på nolltid och sen gick vi rätt ut och tog en taxi.

Typiskt Thailand att bara "yes yes. Hotel. Yes. Phuket Town". Det låter ju som om dom vet eeeeeexakt vart vi ska men istället för att använda gps ringer taxichauffören runt till massa människor tills han vet var hotellet ligger. Märkligt sett att orientera sig på.

Vi fick checka in direkt trots att klockan var tidigt på morgonen. Vi la oss och sov i ett par timmar och sedan har vi promenerat runt i staden. Det har varit väldigt klibbigt väder idag. Varmt och kvavt. Jag halsar i mig vatten nonstop!

Detta var bara mellanlandning. Imorgon flyger vi upp till Bangkok!

Arlanda flygplats

Publicerad 2018-01-22 13:15:17 i Allmänt,

Hej på er!
Jag befinner mig på Arlanda tillsammans med pappa. Om lite mer än en timme lyfter vårt flyg till Phuket, Thailand. Yeeeeeeeeah. Jag längtar något enormt efter värmen, särskilt efter att ha lämnat Malmö i fredags iklädd höstjacka och sommarskor. I Malmö gick det bra men i Vimmerby och Linköping i lördags och i Stockholm igår så höll jag på att avlida för jag frös så mycket. (Viss överdrift).

Pappa har lunginflammation, så jävla underbar timing. Men han fick penicillin i onsdags så han mår myyyyyycket bättre nu. Fit for flight.

Vi landar i Phuket kl 7 på morgonen lokal tid. Det blir till att äta frukost, checka in på hotellet och försöka överleva jetlag och sen flyger vi vidare till Bangkok redan nästa dag.

Ska satsa stenhårt på att sova på flygplanet. Eller så struntar jag i det och käkar godis och ser film istället. Vi får se.

Hässleholmståget

Publicerad 2018-01-18 08:57:48 i Allmänt,

Godmorgon! Det är torsdag och jag sitter på tåget mot Hässleholm denna vecka också.

Det var en del jag skulle ha hunnit göra igår men som jag inte gjorde.. Men jag bokade åtminstone en flyttfirma! Den 2 mars kommer en flyttfirma och flyttar alla mina grejer till min nya lägenhet för den fina summan av 1800 kr (efter RUT-avdrag). Nästan så att det är billigare att låta dom göra det än göra det själv.

Jag packade nästan klart igår (resväskan till Thailand). Får panikfixa det sista ikväll.. Men det som inte kommer med får jag köpa där istället. Det ordnar sig.

Allt samtidigt

Publicerad 2018-01-15 22:29:36 i Allmänt,

Jag har mycket på gång just nu.
Det är Thailand om en vecka (bara tre dagar på mig att packa..), jag borde fixa inför Ryssland i sommar, packa inför flytten, boka flyttfirma, städa inför visning, boka sammanträden på jobbet, ringa massa samtal och imorgon har jag lönesättande samtal. Dessutom har jag kiropraktorn inbokad på onsdag och både tandläkare och läkare inbokade när jag kommer hem från Thailand.

Nej, okej, det var inte så himla mycket att göra ändå. Men jag känner mig ändå lite överväldigad när allting händer ungefär samtidigt. Vart var allting när jag satt sysslolös hela hösten?

Allting är väldigt kul just nu åtminstone! Jag har roligt.
Men mörkret får gärna försvinna, vintern är för lång i Sverige.

Say something

Publicerad 2018-01-14 23:04:08 i Allmänt,

I fredags var jag på bio och såg "Ted - för kärlekens skull". Jag tyckte den var väldigt bra, men så är ju jag en sucker för hans musik.

Lördagen gick jag upp vid vettig tid och tog tåget till Helsingborg tillsammans med Brånis. Vi åkte hem till Moa och brunchade och uppdaterade oss på livet. Mycket snack om lägenheter och om jobb. Efter brunchen mötte jag upp födelsedagsbarnet, Lillebror. När jag nu var i Helsingborg så passade jag på att äta lunch. Födelsedagsbrorsan fick välja och valde en thairestaurang. Inte mig emot. (En vecka kvar tills jag är i Thailand förresten!). Efter maten gick vi vidare till ett café och fikade också.

Väl hemma i Malmö igen så hann jag bara vara hemma en kort stund innan Fredrik ringde och frågade om jag ville komma till Lund. Det lät ju trevligt så jag hoppade på tåget igen och åkte till Lund. Vi såg På Spåret och sedan drack vi drinkar med Bamse. Jag hann dock inte vara i Lund särskilt länge innan Ducky och Jullan ringde och frågade om jag inte ville komma och dricka vin. Det lät ju trevligt så jag hoppade på tåget tillbaka till Malmö igen. Fast inte riktigt, jag stannade kvar ett par timmar i Lund först. Sedan var jag på en bar i 5 minuter och sa snabbt Hej till Jackan&Soffan som jag lärde känna på nyår och sedan tog jag tåget till Malmö och mötte upp Ducky & Jullan på vår favvo-pub Fagans.

Vi drack vin och öl och pratade om allt möjligt!
Efter en riktigt bra kväll gick jag hem och la mig.

Jag har aldrig riktigt klivit upp ur sängen idag. Jag har inte varit utanför lägenheten och har haft pyjamas på mig hela dagen. Det är som det är.
Nu är det 5 arbetsdagar kvar till min semester! Hejja!

godmorgon solstrålar!

Publicerad 2018-01-11 08:53:39 i Allmänt,

Godmorgon från tåget mot Hässleholm. Det är torsdag och teamet ska träffas i Hässleholm. Vi har fått nya medlemmar i teamet så tanken är att säga hej till varandra.

Igår hade jag en satans huvudvärk hela dahen. Två Ipren och tre Treo men det gav inte med sig ändå.

På eftermiddagen såg jag på Facebook att Ruffs var i Malmö. Jag har inte träffat henne på flera år, jag minns inte ens sist vi sågs. Så vi bestämde oss för att ses för att käka och dricka lite. En kanna Sparkling Sangria var tydligen precis vad min huvudvärk behövde. Huvudvärken försvann! Och det var SÅ roligt att träffa Ruffs igen. Få höra vad hon gjort senaste åren och vad hon sysslade med nu. Det var en väldigt trevlig middag.

Tisdag x 2

Publicerad 2018-01-09 22:19:28 i Allmänt,

Jag fick verkligen för mig att det var tisdag igår. Jag trodde det hela kvällen..
Jag var i Lund och åt lyx-måndagsmat med Fredrik, Bamse och en till och sedan spelade vi spel tills det blev alldeles för sent för att vara måndagkväll.
Och jag trodde det var tisdag.

Idag var jag något trött imorse. Jag blev lite sen till jobbet och fick kompensera med att jobba lite sent. I kombination med minus på flexen. Herregud vad jag behöver sommararbetstid typ nu.

Men det bästa av allt: jag har fått en ny lägenhet!!!!
Lägenheten jag tittade på i fredags, som luktade avlopp! Jag fick den!!! Hurra!!
Jag vill bara förklara att anledningen till att den luktade illa är för att den var under renovering. Fanns inget kök och toaletten bestod bara av ett rör i golvet..
Den kommer dock vara helt AMAZING i mars när jag får tillträde. Helt nyrenoverad! Lyyyyyyyyyx.
Så helt nytt badrum, med tvättmaskin och torktumlare! Och helt nytt kök med diskmaskin. Dessutom har den balkong. Lovely. Det kommer bli så jäkla bra! Väldigt bra läge också. Jag tror den uppfyller allting på min lista.. enda nackdelen är att den är mindre än min nuvarande. Just nu bor jag i en stor etta på 43 kvm men den nya är en liten tvåa på 38 kvm.
Men med allt nytt kommer den vara FANTASTISK! Jag tänker att känslan blir mycket mer annorlunda när man har en tvåa istället. Ett separat sovrum liksom? Jag har inte höga krav på lyxkänsla...

Min kommande utsikt; kommer bo mitt i stan på sjunde våningen.

Växthus

Publicerad 2018-01-07 22:46:45 i Allmänt,

Söndagkväll och imorgon är det två veckor kvar till THAILAND! Jag läääääängtar efter värmen.

Igår tittade jag på film med Fredrik. Vi såg först Eurotrip som är en dålig film, sedan såg vi La La Land som är bästa filmen som finns. Ni kan få gissa vem som valde vilken film.

Idag sov jag länge men sedan märkte jag att solen sken. Jag fick med mig grannen ut på långpromenad. Det var kallt som fasen men skönt med solljus.
(Thailand om två veckor. Läääääängtar efter solljus!)
Efter långpromenaden promenerade jag till Pettersson-Johnsen och hängde där ett tag.

Jag behöver fler fönster till mina växter:

Godnatt

Publicerad 2018-01-06 00:11:55 i Allmänt,

God fredagnatt!
Idag, eftersom det är trettondagsafton, jobbar vi halvdag. Många tog tillfället i akt och flexade ut hela dagen. Jag tog tillfället i akt och flexade in några extra, lättförtjänta timmar. Mitt flexkonto är inte så imponerande för tillfället så det var behövligt

I morse, innan jobbet, var jag på lägenhetsvisning. Jag har varit på så många visningar på sistone men inget duger. Men denna hade potential! Det var dock svårt att riktigt avgöra eftersom den var helt utriven, mitt under renovering. Luktade avlopp där. Man får ju hoppas den lukten försvinner.

Efter jobbet åkte jag hem, spontanköpte två tröjor på HM här i butiken under min lägenhet, köpte chips och sen har jag suttit ensam i soffan och tittat på TV hela kvällen. Först såg jag På Spåret och sen såg jag Titanic. Titanic är en jäkligt lång film.

Follow your instinct

Publicerad 2018-01-03 21:10:51 i Allmänt,

Ikväll var jag och vattnade Duckys växter (Men de var rätt fuktiga så behövde inte vattna så mycket... hoppas jag inte dödar någon.). Tog bussen hem och på centralen tänker jag att jag borde kliva av och gå sista biten hem istället. Men jag satt kvar ändå. 30 sekunder senare kör busschauffören rakt in i en annan buss.... så synsk jag är!!

Okej, det var helt odramatiskt. Den andra bussen stod stilla och vi körde långsamt. Det "enda" som hände var att det small till och bussens sidospegel åkte av.
Men lite synsk är jag.
Jag klev av bussen och gick hem istället.

Gott nytt år!

Publicerad 2018-01-02 22:49:26 i Allmänt,

Gott nytt år och allt det där!
Jag har haft några riktigt bra dagar. Nyårsafton firade jag i Lund med nya bekantskaper. Det var fantastiskt! Väldigt mysig kväll.

Jag hade tänkt skriva något långt men sen jag uppdaterade blogg-appen häromdagen kan jag inte logga in... Och jag har ingen dator. Så nu skriver jag ifrån mobilens webbläsare, det är inte så väldigt användarvänligt.

År 2017 var helt okej ändå. Har jag för mig.. men jag har oftast en tendens att bara komma ihåg saker jag gillar.
2018 blir nog bra tror jag.
Dagens visdomsord. God fortsättning!

OM

Mitt namn är Linda och jag bor på 43 "välstädade" kvm i Malmö. Jag är en halvseriös person som dessutom är lat, otränad, sockerberoende, envis, otålig, neurotisk, rädd för spindlar, allergisk mot mygg och dessutom har jag dålig humor.